Thursday, September 25, 2008

Sendawa? It Is So Inappropiate When...


Adoi la.. Tadi time aku dok sembahyg Terawih, ada org sendawa kat sebelah. Oh My God!!!

Tak boleh blah! Memng x kusyuk terus aku.

Macam sengaja jer nak sendawa kuat2. Bukan masalah bunyi, tapi masalah BAU!!!

Segala mcm bau kuar. Dari bau bawang sampai la ke bau sambal.

Teruknya! Argh!! Memang nak lepaskn geram la ni.



Actually, dah byk kali aku experience org sendawa time sembahyang nih. Cuma hari nih, memng xboleh tahan. Sebab dia burp more than once. So, aku pon tergerak hati nak wat post ni, nak warning org2 len kat luar sana, supaya x sendawa time sembahyang sehingga mengganggu org len.

Actually, bukan time sembahyang jer. Time dngn org ramai pon kita x sepatutnya sendawa kuat2. Hmm...

Ni aku nak bagi tips ni kalo korg nak sendawa:-


  1. Jangan sendawa kat mana terdapat org ramai kat kawasan tuh, especially bila ko rapat bersebelahan ngan org len. For sure org tu akan bau punya bila ko sendawa.
  2. Pastikan anda paling ke arah lain bila bersendawa, arah berlawanan dgn org ramai.
  3. Nak sendawa kuat2 boleh jer, tapi bila xder org or bila anda kat tmpat2 yg private mcm dalam toilet.
  4. Time sembahyang, kalo xtahan nak sendawa gak, gunakan hidung utk kuarkan sendawa tu, bukannyer burping kuat2 ngan mulut (Bunyi dan bau sangat2 menggangu). At least, bau2 tu akan ditapis oleh bulu2 hidung anda dan seterusnya, mengurangkan kepekatan bau tersebut.
  5. Kalo anda tersendawa gak bila anda berada dkt ngan org len, jangan lupa mtk maap kat org tuh, ckp mcm nih, "My bad."
  6. BTW, jgn lupa ucap "Alhamdulillah" setiap kali lepas sendawa.


Dah ar. Renung2kan dan selamat beramal.


6 comments:

CikSelampit said...
This comment has been removed by the author.
CikSelampit said...

WoooOO..
aku tak kisah sangat kalau orang nak sendawa. aku suka dgr org sendawa sebab kuarkan angin dalam badan, tapi kalau sendawa sebab konyang makan, memang tak seswai..
tapi kan ajis, boleh ker sendawa kut idung? cuba kau detailkan lagi..

Adlan said...

tu pasal sunat untuk bersugi sebelum solat..

nak buang bau2 yang tak enak kalo da sendawa plak..

Miss Invi said...

adoi..x tahan aku baca entri ko time nie..nk guling2 ku gelak..adoi hai..sian nyer ko terpaksa merelakn bau2 tuh masuk idung ko..ahahahah...adoi hai...lawak syode..cannot handle..

Mira said...

sendawa ikut hidung?
xpnah dgar pun..

ajezahmad said...

Ada, sendawa ikut idung. Aku penah wat. ibarat bernafas guna hidung. Hahahaha! Cuba la try yer.