Saturday, January 2, 2010

Perkara Annoying Yang Berlaku Di Perhentian Bas

Sedang aku menantikan bas2 yg x kunjung tiba, aku singgah sebentar ke stall yg jual2 air ngan kopok lekor kat sebelah Sogo tuh. Ckp pasal stall kopok lekor+air nih, teringat plak aku kat incident2 yg membabitkan dorg. Dorg kan berniaga tepi jalan tanpa permit. So, setiap kali DBKL datang jer, mesti dorg lari terkedek-kedek ngan crate dorg tuh sambil menjerit2, "DBKL! DBKL!". Hahaha! Tp yg aku kagum ngan dorg nih, dorg sanggup berisiko utk mencarik rezeki. Bukan mcm aku nih. Pemalas. Tp nasihat aku kpd abg2 dan kakak2 sekalian, pi la mintak permit kat DBKL. Pastu mintak location yg dibenarkan utk berjaja. Aku rasa xder la mahal mana pon. Anyway, tu bukan perkara annoying yg aku nak tulis kat sini.

Ceritanya, aku gi la beli air kat stall tuh. Time tuh, ada gak sorg lagi yg turut beli air sekali ngan aku. Then, aku pon kembali ke perhentian bas sambil enjoy air jambu batu+asam yg baru dibeli (aku pon tak tau naper dorg letak asam. Tp aku lebih suka rasa air jambu batu tuh jer.). Mamat yg beli air sorg lagi tuh dok kat sebelah depan aku, juga sedang menikmati air yg dibelinya. Sambil2 minum tuh, xder ribut, xder taufan, tiba2, cawan plastik yg mamat tuh pegang tercampak dari tangannyer (ni mesti kes x baca bismillah. Marilah kita membaca Bismillah sebelum makan atau minumyer). Tumpah la segala air dan ketulan2 ais ke muka bumi, beserta ngan cawan plastik dan straw.

Yang annoying nyer, dah jatuh segala tuh, mamat tuh leh wat dek jer. Aku tak kisah pasal air ngan ais tuh as they can easily eveporated menjadi wap air. Tp, cawan ngan straw tuh? Duh?! Tinggi sgt ker pride ko sampai malu nak kutip sampah yg ko accidently terbuang tuh? Kalo ko x perasan, aku x kisah, nih, aku rasa ko x nak kutip sbb ko malu nak kutip. Konon2 jaga kemachoan la tuh? Hampeh sungguh. (X leh marah lebey2, nanti ada org kata aku emo + tak sedar diri plak. No offense kepada sesaper yg terasa.)

Pengajarannyer di sini, kutip jer la sampah yg terjatuh tuh. Aku tau ko malu, tp ape salahyer kutip dan buang sampah2 tersebeut ke dalam tong sampah. Sayangi la Kuala Lumpur. Malu jer kalo nengok sampah2 bertaburan kat KL nih.

K ar. Membebel panjang plak.

Disclaimers:-
  • Ini ialah pesanan utk diri sendiri dan masyarakat.
  • Kepada sesaper yg terasa tuh (kepada diri sendiri jua), pasnih jgn wat lagi yer.
  • Aku x emo terhadap mana2 pihak yg berkenaan dlm post nih. Aku just rasa annoying jer. Sila paham.
  • Kalo korg nak x puas hati gak sbb aku tulis post2 yg mcm nih (post bajet bagus), whatever jer la ngan korg. Like I even care! Hahaha!
Korg dah baca En. Rosman punya2 perkara2 annoying? Dia punya lagi well said ar. Gi baca kat sini. To Rosman, aku dok promote blog ko nih. Jgn lupa promot blog aku plak ek. :p

7 comments:

Takaful Team said...

Kecoh ar aziz ;p

ajezahmad said...

@ amir - ala, aku tau, ko mesti salah sorg dari org yg malu nak kutip sampah balik tuh kan? hahaha!

Ricca said...

Br Aziz..
Bagus entry nih. aku suka! Jagalah kebersihan sebab kebersihan itu pun separuh drpd iman..

Ir A. Aziz said...

@ Ricca - Betol2. Lg satu, jgn la ego tuh terlalu tinggi sampai malu nak kutip sampah yg terjatuh.

RosmanPositivo said...

nak kena blanje ke ni jez? hahaha

Dilla said...

Aziz, terlambat saya memberi komen. Tp saya pun mcm awak gak. Panas je hati tgk org yg sesuka hati buang sampah merata2, tambah2 yg buat dek je bila dirinya dah terbuat sampah. Kalau kita ada magic boleh gerakkan sampah tu dgn kuisan jari kita, pasti kita dah kuiskan sampah tu supaya kena pada muka diorg ni kan. haha...

Ir A. Aziz said...

@ Mdm Dilla - Kalau la kita ada power mcm tuh kan...