Friday, April 30, 2010

Garlic Wanted


Aku sedang mencari garlic nih. Bukan utk menghalau Vampire (as skrg org tgh kemaruk ngan Vampire bagai), tp utk wat research. Ari tuh dah pi carik kat Cameron Highland, gagal dikesan. Ada yg tanam bawang merah, tp tu pon tok daun jer. Garlic nih, kalo x silap, dia mudah hidup kat kaw bersuhu dingin.

Boleh jer kalo nak tanam kat Malaysia nih. In fact, aku pon dah tanam beberapa ulas dalam pasu cap Babas, tp x hidup2 lagi. Pastu, as instructed by aku punya supervisor, dia suruh aku try tanam dalam peti sejuk, guna kapas. Aku pon tanam ar, tp aku modify sket, guna jeli sudeh. Hahaha!

Tp kalo tanak kat Malaysia nih, bawang tuh x hidup kot. Supervisor aku kata nak every part of the garlic, dari akar sampai ke daunnya. Mcm dalam pic kat bawah nih:-




Kalo dapat mmg heaven ar. Dah byk cara aku wat utk dapatkan supplier galic plant nih, termasuk la jadi Garlic Fan kat Facebook (kuang asam Epul gelakkan aku. Hahaha!). Hmm, sesapaer yg dok kat oversea tuh, (attn to Mdm Dilla), kalo balik raya, mtk tolong bawak balik sket garlic plant nih leh? :p

7 comments:

NajLa ShuHuD said...

Aziz, ko tak try gi pasar ke? Survey2 la & then try tanye diorg sape yg supply.. Mane tau diorg leh tolong..

aku said...

Kena pegi kawasan kampung-kampung lah. tanya pakcik-pakcik

ajezahmad said...

@ Najla & Aku - Semua bawang2 yg ada kat pasar jenis import dari India atau China. Sume tuh jenis yg dah dikeringkan dah. Kalo nak satu pokok, kena import dari oversea. :p

Nur Adibah Md Azman said...

Tergelak ak bile ko join Garlic Fan kat FB. hehehehe. Weh, cube ko try ty UPM. Manele tau diorang ade tanam. Diorang kan byk ladang. Masa ak dok kt IBS, takde lak tanam garlic. Diorang byk tanam pokok herba. Hmm..

Dilla said...

aziz, boleh ke import ke mesia? kang tak pasal2 kita sesama kena saman?
tapikan, spesis bawang ni, mudah nak hidup. kalau awak nak tanam, cari ulas2 bawang putih yang dah tumbuh tu, pastu awak tanam dalam tanah/ jel. siram dgn air basuhan ikan. nanti saya try pos ulas bawang putih yg dah tumbuh tu ye.

ajezahmad said...

@ Dibut - Arituh kitorg dah pi MARDI kat Cameron dah. Dorg mmg x tanam bawang kat Msia nih. X tau la pulak kalo di Sabah/Sarawak. ;p

ajezahmad said...

@ Mdm Dilla - Hmm, sy dah stat tanam dah, tp x tumbuh2. Siram dgn air ikan? Hmmm,..