Tuesday, June 22, 2010

Rawatan Kegatalan Rambut

Ahad lepas, aku ke kedai gunting rambut, yang namanya aku memang tak ingat, atau tidak ambil peduli langung. Yang penting, kedai rambut dekat kawasan rumah aku lah. Mahu gunting rambut sebab kegatalan. Malah ada rambut yang gugur. Sudah tua kah? Ataupun syampu rambut jenama Clear Anti-Hairfall itu yang tidak berkesan? Apa-apa saja lah.

Antara dialog yang diingati semasa di kedai (mungkin ditokok-tambah sedikit):-

Bai: Mari bang.
Aku: Err, dia tengah tunggu tuh (sambil menunjuk ke arah seorang pemuda berbangsa Cina)?
Bai: Tak apa.
Aku: (Dalam hati: Ah, mungkin dia dah cop barber lagi sorg tuh kot)

Aku pun pergi saja ke kerusi istimewa untuk menggunting rambut itu.

Bai: Macam mana?
Aku: Potong pendek. Kasi botak. Eh, jangan botak terus. Macam Mawi (sambil mengharapkan Bai tersebut mengenali siapa itu Mawi)
Bai: Oh, nombor 2 boleh? (Bagi yang tak tau, tahap pemotongan rambut untuk kaum Adam boleh diukur dengan tahap 1,2 dan 3. Tetapi aku lupa 1 yang paling nipis atau 3).
Aku: Err, boleh la.

Rambut aku pun dipotong dengan selambanya. Sesekali tu, aku melihat cermin di hadapanku

Aku: (Dalam hati: Aiseh, apsal nipis sgt nih? Matila aku!)

Dipendekkan cerita, beginilah hasilnya:-



Seperti pendek sangat lah pula. Mawi punya rambut pun lagi panjang barangkali. Aiseh. Tak mengapa lah, asalkan tiada lagi kegatalan rambut. Kepala pun jadi ringan, biar pun menampakkan telinga aku yang capang itu.

Aku balik rumah saja, mak dan kakakku terkejut kepalaku botak seperti Botak-Chin. Macam lah tak pernah lihat aku botak sebelum ini. Anak-anak buahku menggelakkan aku. "Haha! Botak! Botak!". Berani sungguh mereka. Apa-apa pun, aku bangga dengan kepalaku yang botak sekarang.

Sekian, satu lagi entri tidak ada kerja.

P/s - Google Chrome aku buat hal pulak. Mahu uninstal lah. Kembali kepada Mozilla. Lebih aman.

5 comments:

Blair Waldorf said...

Hensem ar ko bila botak~

Dilla said...

Aziz, saya suka entry begini. Kelakar & ada terselit informasi (tak tau pun ada tahap kenipisan rambut tu) Suami saya tak pernah story pun.

Ir A.Aziz said...

@ Mdm Dilla - Suka ker? Haha! Bangga sket. Suami x penah story? Mdm kot yg x penah tny. Haha!

Wee®Aé said...

orglaki pale botak nmpk lagi macho! err, tp ko xmacho sgt la. hahahaha! ;p

Ir A.Aziz said...

@ wee - Cemburu la tuh. Hahaha!