Thursday, September 8, 2011

When Life Gives You Lemon, Make Lemonade

They didn't make lemonade, but each of them had produced different varieties of desserts from one main ingredients, lemon.  

Lupa pula nak intro. Kali ini, aku nak bercerita tentang salah satu rancangan realiti favorite aku, Top Chef: Just Desserts. Sekarang sudah masuk ke Season 2 dah. Siapa-siapa yang belum menonton Season1 tu, sangat-sangat direkemen untuk kamu semua muat-turun. Atau, tonton saja di Channel 702, Diva Universal.

Nah, aku tatapkan kau orang semua dengan 10 hasil daripada contestants Top Chef: Just Desserts Season 2 ini:-












Kagum kan? Ini baru gambar. Serius, korang kena tengok baru korang rasa betul-betul impress giler! Banyak istilah bombastik dalam dunia chef sebenarnya. Pavlova la, meringue la, curd semifreddo, compode la. Satu hari nanti nak cari kamus tentang nama-nama desserts ni.

Bila tengok rancangan ini, mula la berangan nak belajar bidang kulinari masakan ni, fokus untuk desserts. Ada siapa-siapa tau tak mana boleh apply? Setakat ini, memang aku ada pergi kelas, tapi belajar dari rumah ke rumah la. Baru dapat buat tiga desserts jer: Praline, Pop Cake dengan Blueberry/Fruit Tart jer. Yang tart tuh pun dah lupa. Memang kena pergi kelas balik.Tapi kalu kita apply untuk Sijil/Diploma/Degree, baru bersungguh-sungguh sikit kan? :)




2 comments:

NajLa ShuHuD said...

Program ni pukul bape weh? Aku pun minat tgk masak2 ni.. Aku selalu mengikuti top chef.. Tapi xtau plak ade desserts je.. Mantop ko dh penah wat.. Aku sekadar tgk je ler.. haha

ajezahmad said...

Hmm, ari tuh aku mcm ada nampak preview kat 702, tp bila check online, xder la pulak. Belum lagi kot. Aku donlod jer weh.

Yg Top Chef punya x best sgt sbb dorg mmg wat masakan main course. Yg ini mmg focus untuk dessert sahaja.

BTW, aku wat simple2 jer. Umi lagi hebat weh. Sume dia leh wat. :p

Kalo ada masa nanti aku reupload links utk TC: JD kat cni. Ko doakan aku rajen. Hahaha!