Saturday, December 6, 2008

Kursus Asas Kusahawanan Siswa (Siri ke-16)

Kat cni aku nak citer pasal Kursus Asas Kusahawanan Siswa (Siri ke-16) yg aku join dah nk dkt sebulan yg lalu. Tapi citer sket2 jer la. Malas la.


80% aktiviti during this course ialah mendengar ceramah. Tepu weh. Dari kot 8.30 am till 10.00 pm, ada 4 slot ceramah. Hmm,meng-hangguk la. Ada satu hari tuh sampai 5 slot. Adus! Agak bosan gar ar. Tapi ada gak part2 yg interesting and beneficial. Bila aku dgr lecture2 tuh, baru aku tau yg ada byk prog entrepreneurship utk kita, graduan2 uni. So, bila dah grad, kalo xnak menganggur and berminat utk join bidang2 keusahawanan, gi la approach mana institusi kewangan like MARA, Bank Rakyat, Suruhanjaya Pembangunan Ekonomi Desa (SPED), Yayasan Tekun NAsional, SME Bank, MeCD and many more. Use Google for further details ek. Malas nak tulis.

*****


Nih gambar2 hotel tmpat kitorng menginap. Nama hotel tu Hotel Impian, Morib. Satu bilik leh muat 3 org. Aku dok ngan Fiza ngan Syuk. Perasan tak yg air kolam tu hijau? Lawa kan. At first, aku ingat yg air kolam tuh memang disengajakan warna hijau. Then, baru tau yg actually air tu kurang bersih (diberitahu oleh En. Latiff, Officer-in-charge for this prog). Maybe kurang chlorine kot. No wonder rasa dia semacam jer bila aku mandi. Pic no tiga ke kanan tu menunjukkan yg kat belakang hotel tu ialah Selat Melaka. Xleh nak gi pantai pon. Tembok jer memanjang.
*****

.



Lawatan ke Kilang Kerepek + Minuman Gas ngan Pusat Penternakan Cacing. Hebat gak ar pakcik yg de kilang kerepek tuh. Dia ada +- 50 org pekerja, termasuk pekerja asing. Haha! BTW, kat cni gak ada wat air gas. Kat cni la aku baru sedar yg air bergas tu memang x berkhasiat langsung. Perisa tu actually daripada powder yg berwarna, yg dicampurkan ngan air gula, and then, topup with air ngan letak gas CO2. Ish2. Memang xberkhasiat lansung. Minum la jus ek pas nih. Haha! Pasal tmpat bela cacnig tuh, kat ctu dorg bela cacing tuk dapatkan najis dia utk baja organic. Plus, cacing tu sendiri akan diexport ke luar negara as one of the raw materials for cosmetic industry, as protein source actually. Tu, yg korang gn utk cuci muka tu, maybe dia ada gunakan cacing. Haha!

*****



Hari2 terakhir porgram. Dapat sijil, tangkap gambar. Makan lunch wat kali terakhir. BTW, makanan2 kat cni memg sedap.

******

In conclusion, kursus nih memang sangat berguna utk student yg akan grad or yg sudah pon grad (walaupun aku in the first place xnak pegi kursus ni dulu. Haha!). Next time, kalo ada lagi, join la yer. try check availability or this course with En. Latiff and Sis. Nora, kat STAD, divison Student Development kot. Aku xsure la bila ada lagi. Maybe at thee end of every semester kot. Pg la check yer.



P/s - Hish, susah tol nak adjust2 gambar nih. Nih first time aku susun2 gambar dalam bntuk collage. Lawa gak wat mcm nih kan? Haha!

No comments: